A Magyar Közlöny 229. számában jelent meg a 457/2017 kormányrendelet, mely sok száz egyéb jogszabály mellett módosítja a fegyverekről szóló 253/2004 kormányrendeletet is, a módosítás pedig már hatályba is lépett. Ebben találtunk egy számunkra a jelen jogszabályi környezetben nem értelmezhető rendelkezést:
"(1) Az egyedi azonosításra alkalmas gyártási számmal nem rendelkező tűzfegyver tartására irányuló kérelem benyújtása esetén a kérelemmel együtt át kell adni a tűzfegyvert az engedély kiadására jogosult hatóságnak."
Egyedi gyári számmal NEM rendelkező tűzfegyver azonban legálisan nem létezik, illegális lőfegyverre engedély nem adható, külföldről ilyen nem hozható be (lásd EU-s rendelkezések). Mire gondoltak a jogalkotás során? Illetve várható-e a fenti – teljesen értelmetlennek tűnő – rendelkezésnek értelmet adó jogszabályváltozás a közeljövőben?
Köszönettel:
Vass Gábor
főszerkesztő
Kaliber magazin"
HIVATALOS VÁLASZ
"Tisztelt Főszerkesztő Úr!
A Belügyminisztérium részére elektronikus úton küldött megkeresésére válaszolva az alábbiakról tájékoztatjuk.
A fegyverekről és lőszerekről szóló 253/2004. (VIII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) 2018. január 1-jével hatályba lépett 5/A. § (1) bekezdésében foglalt előírás értelmében az egyedi azonosításra alkalmas gyártási számmal nem rendelkező tűzfegyver tartására irányuló kérelem benyújtása esetén a kérelemmel együtt át kell adni a tűzfegyvert az engedély kiadására jogosult hatóságnak. E rendelkezés szó szerint megegyezik a fent megjelölt határnapot megelőzően a lőterekről, a lőfegyverek, lőszerek hatósági tárolásáról, a fegyvertartáshoz szükséges elméleti és jártassági követelményekről szóló 49/2004. (VIII. 31.) BM rendelet (a továbbiakban: Bmr.) 17. § (1) bekezdéseként szerepelt hasonló jogszabályi előírással.
Az eredetileg miniszteri rendeleti szintű előírás magasabb jogforrási szintű normába történő átültetését az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) hatálybalépése tette indokolttá. Az Ákr. 8. § (3) bekezdésének a közigazgatási szabályszegések szankcióinak átmeneti szabályairól, valamint a közigazgatási eljárásjog reformjával összefüggésben egyes törvények módosításáról és egyes jogszabályok hatályon kívül helyezéséről szóló 2017. évi CLXXIX. törvény 24. §-ával megállapított, 2019. január 1- jével hatálybalépő szövege ugyanis rögzíti, hogy a törvény terminológiája szerinti ún. kiegészítő eljárási rendelkezések – amilyennek a Kr. 5/A. § (1) bekezdésében foglalt előírás is tekintendő, – a továbbiakban feltétlenül törvényi vagy kormányrendeleti szintű szabályozást igényelnek. (A Bmr. azonos tartalmú 17. § (1) bekezdését a Kr. ezirányú módosításával egyidejűleg a jogalkotó hatályon kívül helyezte.)
A Kr. 6. § (1) és (1a) bekezdéseként rögzített, továbbá a tárgykör tekintetében irányadó európai uniós jogforrásokban foglalt követelmények ugyanis csupán az egyedi azonosító számmal nem rendelkező tűzfegyverek – és az ott meghatározott egyéb eszközök – forgalomba hozatalát, országhatárt átlépő szállítását, valamint jelenkori gyártását zárják ki. Ugyanezen előírások azonban – az örökhagyó ezirányú magatartásának jogszerű vagy jogszerűtlen voltától, illetve a hagyaték tárgyát képező eszközöknek a mindenkori igazgatási előírások szempontjából fennálló megfelelő vagy nem megfelelő megítélésétől függetlenül – nem képezik akadályát a szóban forgó jelölési előírások hatálybalépését megelőzően gyártott tűzfegyverek öröklés útján történő jogszerű megszerzésének. Az ilyen módon birtokba került tűzfegyvert legális módon továbbtartani kívánó személynek az adott eszköz tartására jogosító hatósági engedélyt kell szereznie, amely esetben – a fegyver kétséget kizáró azonosításának, valamint a szükséges teendők megtételének előmozdítása érdekében – elengedhetetlen a tulajdoni tárgynak a kérelemmel együtt az engedélyező hatóság részére történő egyidejű átadása. Mivel tehát a Kr. 5/A. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés a fentiek szerint nagyon is valós – ha várhatóan nem is tömeges mennyiségben előforduló – élethelyzetek szabályozására irányul, a kérdéses jogszabályi előírás hatályon kívül helyezése nem indokolt.
(A BM jogértelmezése szerint tehát az érdeklődésünk tárgyául szolgáló rendelkezés lehetővé teszi ENGEDÉLY NÉLKÜL TARTOTT TŰZFEGYVER legális megszerzését, még akkor is, ha azon nincs gyártási szám, feltéve, ha az ÖRÖKLÉS útján kerül új tulajdonosához, és az valamilyen módon jogszerűen, engedélyre azt jogosult megszerezni. Ez az értelmezés kinyitja a kaput az illegális fegyverek legalizációja előtt, de ötleteket nem adnánk.