BM: a kormányrendelet-módosítás tartalma NEM nyilvános
A kormány jogalkotási tervében szereplő átfogó fegyver kormányrendelet (253/2004.) módosítással kapcsolatban kérdéseket tettünk fel a Belügyminisztérium Sajtó Főosztályának. A legutóbbi kérdéseinkre kimerítő és részletes választ adtak, most pedig gyakorlatilag az a válasz értelme, hogy az nem nyilvános és semmi közünk hozzá, lásd alább. Ez pedig semmi jót nem ígér.
Kérdéseink:
1. Ki kezdeményezte ezt a módosítást? Az ORFK Igazgatásrendészete vagy a BM?
2. Dr. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes részt vett-e az előkészítő munkában, mint a 2012-es, pozitív irányú jogszabályváltozást kezdeményező, az OMVVE elnöke?
3. Ha nem vett részt, be kívánják-e vonni, mint a Kormányzatban a kérdéshez legjobban értő személyt?
4. Mely (érdekvédelmi, sport, vadász stb.) szervezeteket vontak be a – fentiek alapján átfogónak ígérkező – jogszabályváltozás előkészítésébe?
5. Milyen kriminalisztikai mutatók, statisztikák indokolják azt, hogy fegyverjogszabályokhoz ilyen átfogóan hozzá kelljen nyúlni?
6. Az engedélyköteles lőfegyvereket, lőszereket érinti-e csak a tervezet módosítási hullám (lásd fenti szöveg), vagy a szabadon tartható, emberélet kioltására alkalmatlan fegyvereket is?
7. A tervezett változtatások alapján készülnek-e teljes fegyverkategóriák betiltására?
8. Mit takar a “fegyvertartók jogkövető magatartásának elősegítése” kifejezés, hiszen, ha nem jogkövető, akkor nem is lehet lőfegyvertartó? A szankciórendszer szigorítására készülnek ezek szerint?
“Elektronikus úton érkezett megkeresésére a Belügyminisztérium az alábbi választ adja:
1. A fegyverekről és lőszerekről szóló 253/2004. (VIII. 31.) Korm. rendelet átfogó felülvizsgálatára és módosítására vonatkozó feladatszabás a Belügyminisztérium javaslata nyomán került rögzítésre a Kormány 2016. I. félévi munkatervében, amely jogszabályi revízió elsődleges célja és indoka – egyrészt a szóban forgó norma hatálybalépése óta eltelt időszakban szerzett tapasztalatok szerint a jogalkalmazói gyakorlat, illetve a jogkereső közönség számára jellemzően értelmezési és alkalmazási nehézséget jelentő normatartalmak beazonosítása és felülvizsgálata, – másrészt a jelenleginél pontosabb és szabatosabb szabályozást vagy szövegezést igénylő rendelkezések megfelelő korrekciója, – harmadrészt a hazai és a nemzetközi szabályozási környezetben, illetve a jogrendszer egészében időközben bekövetkezett változásokra tekintettel szükséges jogtechnikai, kodifikációs, illetőleg terminológiai jellegű pontosítások normaszövegen történő átvezetése.
A mindezen jogpolitikai célokat szolgáló jogszabály-módosítás munkaterv által előrevetített „átfogó” jellege, illetve minősítése a fegyverjogi szabályozás jelenleg ismert és alkalmazott koncepcióját és alapelveit megújító, nagyszabású változtatások helyett sokkal inkább a jogszabályi revízió egymástól függetlenül több tárgykörre kiterjedő terjedelmét, valamint a tervezett módosítások által felölelt kérdéskörök többirányú voltát hivatott kifejezésre juttatni.
2. A Kormány munkatervében megjelenő feladatszabás nyomán elkészítendő normaszöveg-tervezet előkészítése a rendeleti szintű szabályalkotásra a lőfegyverekről és lőszerekről szóló 2004. évi XXIV. törvény 22. § (1) bekezdés a) pontjaként rögzített törvényi felhatalmazás, valamint a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 21. § 22. pontjában, illetve 39. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt hatáskör-kijelölések értelmében felelős Belügyminisztérium előtt jelenleg is folyamatban van, amely jogalkotási munkálatok során a tárca természetszerűleg a mindenkor irányadó jogszabályi előírásoknak maradéktalanul megfelelve kíván eljárni.
A jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvény (a továbbiakban: Törvény) 5. § (1) bekezdésében foglalt előírások kizárólag a már elkészült jogszabály-tervezeteket, valamint az azokhoz tartozó indokolást rendelik társadalmi egyeztetésre bocsátani, amely egyeztetést – a munkatervi határidőtűzés értelmében – a Kormány ügyrendjéről szóló 1144/2010. (VII. 7.) Korm. határozat 24. pontja szerinti előzetes egyeztetésnek kell megelőznie. Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 27. § (5) bekezdésének első mondatában foglalt rendelkezés mindemellett a keletkezésüktől számított tízévnyi időtartamra kizárja a közfeladatot ellátó szerv – például a jogszabály-tervezetek előkészítéséért felelős minisztérium – feladat- és hatáskörébe tartozó döntés meghozatalára irányuló eljárás során készített vagy rögzített, a döntés megalapozását szolgáló adatok nyilvánosságát. Mindezen okokból kifolyólag a Kormány feladatszabása nyomán előkészítendő munkaanyag közrebocsátására ez idáig nem került sor, míg a jogszabály-alkotást előkészítő kodifikációs munkálatok során – az elkészült jogszabály-tervezet társadalmi egyeztetésre bocsátását megelőzően – a tervezett módosítások tartalmáról ugyanezen megfontolások alapján nem áll módunkban részletesebb felvilágosítást adni.
A társadalmi egyeztetésre bocsátásra, annak lefolytatására és a beérkezett vélemények feldolgozására vonatkozóan fennálló kötelezettségének a jogalkotó a Törvény 7. § (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott módokon – egyrészt az erre szolgáló honlapon történő előzetes közzététel, másrészt a jogszabály előkészítéséért felelős miniszter által kijelölt címzettek véleményének közvetlen kikérése útján – kíván eleget tenni, aminek során az elkészült jogszabály-tervezetek véleményezésére tárcánk előreláthatólag a szabályozás valamennyi érintettje, illetve az őket képviselő szervezetek számára lehetőséget fog biztosítani.
Üdvözlettel:
Belügyminisztérium