Belügyminisztérium válasza fegyvertv. szigorítás kapcsán
Az linkelt (http://www.kaliberinfo.hu/hirek/fegyvertorvenyt-szigoritana-a-kormany) hírünkben feltett kérdésekre meglepően részletes válasz érkezett a Belügyminisztériumtól:
—
Tisztelt Vass Gábor!
Elektronikus úton érkezett megkeresésére a Belügyminisztérium az alábbi választ adja:
1. A lőfegyverekről és lőszerekről szóló 2004. évi XXIV. törvénynek (Ftv.) a Kormány által a terrorizmus elleni fellépéssel összefüggésben javasolt módosítása a terrorizmus elleni fellépéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvénytervezet (a továbbiakban: Törvénytervezet)önálló alcímeként került rögzítésre, amely törvénymódosítás a legkevésbé sem a fegyvertartás jelenleg hatályban lévő feltételeinek és szabályainak szigorítására irányul.
A hozzá fűzött indokolás tanúsága szerint a tervezett törvénymódosítás elsődleges jogpolitikai célja ezzel szemben
– egyrészt a hatástalanított tűzfegyverek végleges működésképtelenségét biztosító hatástalanítási előírásokra és technikákra vonatkozó közös iránymutatások meghatározásáról szóló, 2015. december 15-i, 2015/2403 bizottsági rendelet (a továbbiakban: Bizottsági Rendelet) végrehajtásához szükséges,
– másrészt a polgári felhasználású robbanóanyagok forgalmazására és ellenőrzésére vonatkozó tagállami jogszabályok harmonizációjáról forgalmazására és ellenőrzésére vonatkozó tagállami jogszabályok harmonizációjáról szóló, 2014. február 26-i, 2014/28/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek (a továbbiakban: Irányelv) való megfelelést szolgáló
– a normaszövegből jelenleg hiányzó – rendelkezéseknek a következők szerint történő törvénybeiktatása:
1.1. A Bizottsági Rendelet 3. cikk (6) bekezdésében foglalt előírás értelmében a tagállamok – legalább húsz éven át – kötelesek nyilvántartást vezetni a hatástalanított tűzfegyverekről kiadott tanúsítványokról, feltüntetve a nyilvántartásban a hatástalanítás időpontját és a tanúsítvány számát.
Figyelemmel arra, hogy a hatástalanítást igazoló tanúsítványoknak a tanúsítást végző szervezet részéről történő hazai nyilvántartása jogszabályban foglalt előírás helyett pillanatnyilag egyedi felhatalmazáson, illetve szervezeti kijelölésen alapul, a tárgykör európai uniós szabályozásával összhangban az Ftv. kiegészítése útján szükséges gondoskodni a nyilvántartási kötelezettséget megteremtő normatív rendelkezés törvénybeiktatásáról.
A törvénymódosítás a jövőben a hatástalanított lőfegyverekre vonatkozó adattartalmakat is az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv központi szerve – az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) – által vezetett, a lőfegyverek központi nyilvántartásának elemévé teszi, ugyanakkor nem változtat a hatástalanított lőfegyverek jelenleg is fennálló engedélymentes besorolásán, amely eszközök jogszerű megszerzése és tartása tehát a módosítás hatálybalépését követően sem feltételezi hatósági engedély meglétét.
A szabályozás ez utóbbi sajátossága folytán a lőfegyverek központi nyilvántartásában a hatástalanított lőfegyverekkel összefüggésben rögzítendő adminisztratív adattartalomhoz a szóbanforgó eszközökkel kapcsolatba hozható személyekre vonatkozó személyes adatok nem kerülnek rögzítésre.
1.2. Az Irányelv 14. cikk (1) bekezdésében foglalt rendelkezések értelmében a tagállamok kötelesek létrehozni az Irányelv 11. és 12. cikkében a robbanóanyagok, illetve a lőszer tagállamközi szállítására vonatkozóan megállapított rendszabályok végrehajtását szolgáló információcsere-hálózatot, valamint kijelölni és bejelenteni a szóbanforgó uniós előírások alkalmazásáért felelős nemzeti hatóságokat.
Tekintettel arra, hogy az Ftv. 6. § (4) bekezdésében foglalt előírás pillanatnyilag csak a lőfegyverek más tagállam területére történő átvitele esetén szükséges adatszolgáltatás végrehajtását teszi az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv központi szervének – vagyis az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) – feladatává, az érintett törvényi rendelkezést akként szükséges módosítani, hogy az a továbbiakban az Irányelv 12. cikkéből származó valamennyi tagállami hatósági feladat ellátására vonatkozó kijelölésként szolgáljon.
Mivel az Ftv. tárgyi hatálya nem terjed ki a polgári célú pirotechnikai terméknek nem minősülő robbanóanyagokra, a jelen törvénymódosítás az Irányelv 11. cikkében foglalt, a robbanóanyagok tagállamközi szállítására vonatkozó előírásokból származó tagállami hatósági kötelezettségek teljesítését természetszerűleg nem érinti, amit a törvény 23. § (1) bekezdésének módosuló b) pontjában foglalt jogharmonizációs záradék szövegezése is kifejezésre juttat.
Az Ftv. 6. § (4) bekezdésében foglalt előírás ezirányú módosítása egyszersmind a szóbanforgó szöveghelyen pillanatnyilag tévesen szereplő jogszabályi hivatkozást is megfelelően korrigálja.
2. A terrorizmus elleni fellépéssel összefüggő törvénymódosítások sürgős elfogadásához fűződő társadalmi érdek kiemelkedő voltára figyelemmel a Törvénytervezet társadalmi egyeztetésre bocsátására – a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvény 5. § (5) bekezdésében írottakkal összhangban – ezidáig nem került sor: a normaszöveg-tervezet Kormány által megtárgyalt és jóváhagyott változata az Országgyűlés számára történő benyújtását követően, a legfőbb népképviseleti szerv honlapján – a www.parlament.hu oldalon – válik elérhetővé.
Üdvözlettel:
Belügyminisztérium