Azt tudjuk, hogy a hazai fegyverjogban rengeteg irracionális, totálisan agyatlan elem található meg. Sokszor olyan, mintha a jogalkotó szándékosan arra utazna, hogy az iparágat teljesen versenyképtelenné tegye. Legálisan fegyvert forgalmazni nagyon bonyolult dolog, illegálisan viszont gyerekjáték. Annyira az, hogy míg a szakma évek óta kéri, hogy a szabadon tartható fegyverek vásárlására vonatkozóan 18 éves korlátot vezessenek be, addig az illegális Vatera-huszárok akár egy 14 év alatti gyereknek is kiküldik futárral a fegyvert!
Azonban ez még sokkal dühítőbb jelenség amiatt, hogy ugyanakkor a hatóságok láthatóan semmit sem tesznek a hatályos jogszabályokat látványosan lábbal tiprókkal szemben.
Aki legálisan működik, annak tilos
Amint az közismert, a fegyver-kormányrendelet (253/2004.) alapján fegyvert webshopból, csomagküldés, futárszolgálat útján értékesíteni nem megengedett, ugyanis:
- § (1) Fegyver, lőszer (töltény), lőszerelem, hatástalanított lőfegyver kizárólag az erre a célra szakosodott, nyílt árusítású üzletben vagy a részben e célra szakosodott egyéb üzlet (a továbbiakban együtt: fegyverszaküzlet) megfelelően elkülönített helyiségében, valamint lőfegyver-kiállításon forgalmazható.
A gázspray, íj, számszeríj stb. tekintetében pedig a KKVE kormányrendelet (175/2003.) rendelkezik hasonló tilalomról:
“4. § (3) Gázspray, íj, számszeríj, szigonypuska csomagküldő szolgálat, ügynöki tevékenység, házalás és az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás útján nem forgalmazható.”
Azt, hogy a 21. században az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások bármilyen tilalmának egy szabadon tartható dologgal kapcsolatban mi értelme van, azt erősen lehet vitatni. De ez lehet egy jogalkotói döntés, azzal együtt, hogy az EU tagállamainak többségében (de nem mindben), ezeket az eszközöket a legálisan működő kereskedő bizony árulhatja webshopból. Itt a kereskedő és a futár is elvégzi az ügyfél azonosítását és nagykorúságának ellenőrzését.
Németországban például egy webshopos légpuska vagy gázpisztoly-vásárlásnál a vevőtől személyi okmányának másolatát is elkérik első vásárláskor, hogy ellenőrizhessék az életkort. Ez egy évtizedek óta jól működő rendszer.
Sőt, több országban még az engedélyköteles lőfegyvert, lőszert is lehet így, webshopból rendelni. Természetesen azokhoz magasabb fokú ügyfélazonosítás és esetleg specializált futárcég tartozik.
Full illegálban meg had menjen!
Az értelmes szabályozás helyetti agyatlan tiltás mindig arra vezet, hogy a létező igényt – akár jogszabályokat megsértve – egyesek ki fogják elégíteni. Ha pedig ezzel kapcsolatban sok-sok évig semmiféle hatósági retorzió nem érkezik, akkor az illegális szektor pofátlanná válik.
Nos, ez történt most is. Egyszerűen hihetetlen, hogy a legnagyobb hazai apróhirdetési/aukciós portál, a Vatera.hu állandóan a Facebook-profiljaimon arcomba tol nyilvánvalóan illegális fegyverhirdetést, és ha rákeresek bizonyos fegyvertípusokra, vagy fegyveres kulcsszavakra, akkor a Kaliberinfo.hu mellett a fő találatok a Vaterás árverések lesznek.
Nyilván nem is azzal van baj, hogyha valaki mondjuk a megunt légpuskáját vagy gázpisztolyát feldobja a netre és eladja egy másik nagykorú állampolgárnak. Bár a Vatera.hu üzletszabályzata ezt is kategorikusan tiltja, mind fegyver, mind KKVE vonatkozásában. Tehát a gyakorlatban saját szabályozásukat sem tartják be, nemhogy az ország jogszabályait.
A gond az, hogy ezt jól láthatóan ÜZLETSZERŰEN teszik egyesek. Hiszen amikor egy-egy felhasználónak egyszerre 2-3 tucat fegyveres (esetleg gázspray-s, viperás, sokkolós) hirdetése fut egyszerre, akkor eléggé kicsi a valószínűsége, hogy csupán megunt holmijait adja el egy kis zsebpénzért cserébe. Különösen, ha jól körülhatárolható, hogy mely hazai boltok/gyártók kínálatából származik egészen pontosan az az árukészlet.
Bizonyára az is könnyen belátható, hogy amikor villámáron az adott termék kiskereskedelmi ára plusz vatera jutalék összegért vehető meg, akkor nem feltétlenül egy egyszerű magánszemély áll mögötte. De legyünk jóhiszeműek, és mégis magánszemély áll ezen tranzakciók mögött: akkor az adott kereskedőnek/gyártónak nem tűnik fel, hogy az illető ipari mennyiségben vásárol nála? (Persze a német titkosszolgálatok és sajtó figyelmét felkeltő “Migrantenschreck” ügyben (lásd: https://www.tagesspiegel.de/politik/betreiber-der-internetseite-migrantenschreck-in-ungarn-verhaftet-5519011.html) sem tűnt fel, ugye?)
Egyébként az adott felhasználónevekre kattintva megnézhető az is, hogy némelyiknek már több száz sikeres tranzakciója van. Mint tudjuk, a hatályos adójogszabályok alapján (a www.nav.gov.hu oldalról idézve):
“A magánszemélynek azt a bevételt, amelyre ingó vagyontárgy értékesítéséből tesz szert, és az ebből származó bevételének éves összege a 600 ezer forintot, vagy az abból megállapított évi összes jövedelme a 200 ezer forintot nem haladja meg, nem kell bevallania.”
Vagyis, ha évi 600 ezernél több a bevétel vagy abból 200 ezer forintnál több a profit, akkor bizony ez után keményen adót kellene fizetni. Sőt, a több száz értékesített (egyenként több tízezer forintos) tétel alapján joggal felvethető az is, hogy:
“Gazdasági tevékenységnek az számít, ha a magánszemély a tevékenységet üzletszerűen, illetőleg tartósan vagy rendszeres jelleggel folytatja, feltéve, hogy a tevékenysége ellenérték elérésére irányul vagy azzal jár, és a tevékenység végzése független formában történik. Megjegyzendő, hogy a gazdasági tevékenységet folytató magánszemély az Áfa tv. alanyává válik. Ebben az esetben az adóhatóságnál áfaalanyként be kell jelentkezni, és a tevékenység folytatása során az Áfa tv. szabályait is figyelembe kell venni.”
Bár láthatóan a nickneveket váltogatják, időnként pihentetik a szorgalmas “használtfegyver-kereskedők”, de van, aki erre sem ügyel, hiszen csont ugyanazt az “új, garanciális” terméket akár 2-3 példányban is felteszi egy időben.
De ne csak a Vaterát pécézzük ki – bár kétségtelenül ott a legerősebb ez a jelenség, e cikk megírásakor 244 db légpuska, 147 db légpisztoly, 103 db gázpisztoly, 87 db gumilövedékes aukció volt folyamatban. Ugyanis több más hazai apróhirdetési platformon illetve online piactéren is szembejön hasonló.
A legdurvább ezek közül az Emag.hu piactér, ahol jellemzően már valódi, létező cégek vannak jelen. Csak éppen olyan dolgokat forgalmaznak webshopból, amit Magyarországon tilos. Gázspray (főként forgalmazási tilalom alá eső nagyméretűek), airsoft fegyver, elektrosokkoló, vipera, boxer halomszám, akár csinos kis szettben is mindezek.
Ezen magyar nyelvű hirdetések mögött legtöbbször (az IBAN szám alapján), nem magyar, hanem környező országokbeli (román, szlovák, horvát) webshopok állnak, de az alattuk olvasható vásárlói visszajelzések alapján habozás nélkül szállítanak a trianoni határokon belülre is. Ők tehát valószínűleg fizetnek ÁFÁ-t, csak nem ide, és nem 27%-ot. Versenyképesség, esélyegyenlőség, ugye…
A lényeg persze, hogy az értékesítés után járó jutalék befolyik a Vaterához és az Emag-hoz, meg a többi hasonló felülethez is.
Hatóságok: a kisebb ellenállás irányába?
Nyilván a legálisan működő kereskedőt a fizikailag is létező üzlethelyiségében nagyon könnyű utolérni, hatóságilag ellenőrizgetni, és akár a legkisebb hibáért is megbírságolni vagy bezárni.
De jelzem, hogy a Vaterára való regisztrációkor bekérik a személyes adatokat, lakcímet, számlaszámot, egy hatóságnak percekbe kerülne csak kideríteni, hogy kik állnak az ipari méretű online fegyverkereskedelem mögött. Csak akarat kérdése lenne.
Persze mondhatja a fogyasztó, hogy ez így neki jó, mert nem kell felutaznia esetleg a fővárosba, ha ilyesmit szeretne venni. Csak éppen arról feledkezik el, hogy mondjuk FuraFegyveresNick623 júzer nem fog jótállást vállalni, nem fogja biztosítani a webshopokra kötelező elállási határidőt, nem fogja szakszerűen elmagyarázni esetleg a jogi környezetet vagy a fegyver biztonságos kezelését, nem érdekli, ha akár egy nyolcévesnek postázza ki utánvéttel a fegyvert, az sem fogja érdekelni, ha nem 7,5 J alatti az a légpuska. Ő csak törli a fiókot és regisztrál egy újat. Neki nincs kockázata.
Nem lenne sokkal tisztább, ha az engedélyes kereskedők számára, szigorú szabályok közt (például nagykorúsághoz kötve végre vásárlást!!!) engedélyeznék ezt a tevékenységet? Ez esetleg hozna némi adóbevételt is, és javítaná a szektor nemzetközi versenyképességét is.
Vass Gábor
—
Kérdések a hatóságokhoz, illetve az online piacterekhez ezen cikkünk kapcsán (ha válaszolnak, frissítjük):
– Tudatában vannak-e annak, hogy a hatályos fegyverjogszabályokba és a KKVE kormányrendeletbe ütközően üzletszerűen és tömegesen fegyverekkel és közbiztonságra különösen veszélyes eszközökkel kereskednek a népszerű online piactereken? (Vatera.hu, Emag.hu stb.)
– Tettek/tesznek-e intézkedéseket, terveznek/folytatnak-e ellenőrzéseket ezekkel kapcsolatban az említett piactér-szolgáltatóknál? (Ha történt már ilyen, akkor az milyen eredménnyel zárult?)
– A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzi-e rendszeresen az ezeken a piactereken kiemelkedően nagy számú (több száz vagy akár több ezer) eladást lebonyolító “magánszemélyek” esetében az adókötelezettségnek való megfelelést? Ilyenkor vizsgálják-e azt, hogy egyáltalán jogszerűen kereskedhetett-e az adott dologgal a felhasználó?
– Az online piactereket üzemeltető szolgáltató ellenőrzi-e bármilyen (akár AI segítségével), hogy az adott termék a hatályos magyar jogszabályok alapján egyáltalán online értékesíthető-e Magyarországon?
– Az online piacterek üzemeltetője miért enged forgalmazni olyan termékeket, melyek a saját üzletszabályzatuknak megfelelően is egyértelműen tiltottak a felületen?
– Az üzletszabályzatuk szerint tiltott, de mégis beengedett termékek forgalmazásából eredő esetleges balesetekért, károkért, visszaélésekért vállal-e felelősséget a piactér üzemeltetője a jutalék fejében?
– Az iparághoz kapcsolódó engedélyezéssel, felügyelettel foglalkozó szervként a Rendőrség tervez-e a problémához (ideértve az életkori megkötés kérdéskörét), illetve a társadalmi-műszaki fejlődéshez kapcsolódó jogszabály-módosítást kezdeményezni például a Belügyminisztériumnál?
Az Emag.hu válasza (2024.05.02.):
“Az eMAG Marketplace felületén kizárólag a mindenkor hatályos jogszabályoknak megfelelően forgalmazhatók termékek. A jelenleg hatályos európai jogi keretrendszer alapján a piacterek nem rendelkeznek általános ellenőrzési kötelezettséggel, ugyanakkor a piactérre feltöltött termékek körét folyamatosan ellenőrzi az erre specializálódott csapatunk. Amennyiben akár a közbiztonságra különösen veszélyes eszközökről szóló 175/2003. (X.28.) kormányrendeletben, akár más jogszabályban foglaltaknak meg nem felelő terméket talál a platformon, haladéktalanul gondoskodik annak eltávolításáról, valamint értesíti az érintett kereskedőt.”
(A nyilatkozat után is százszámra volt azonban fegyver és KKVE a felületen.)
A Vatera.hu válasza (2028.05.08):
”
Társaságunknak nincs tudomása arról, hogy a hatályos fegyverjogszabályokba és a KKVE kormányrendeletbe ütközően üzletszerűen és tömegesen fegyverekkel és közbiztonságra különösen veszélyes eszközökkel kereskednének az általa üzemeltetett Vatera.hu weboldalon.
Cégünk közvetítő szolgáltatóként alapvetően nem felel az általa tárolt vagy továbbított információért, ha nincsen tényleges tudomása jogellenes tevékenységről vagy jogellenes tartalomról, nincsen tudomása olyan tényekről vagy körülményekről, amelyek nyilvánvalóan jogellenes tevékenységre vagy jogellenes tartalomra utalnának, illetve amint ilyenről tudomást szerez, haladéktalanul intézkedik a jogellenes tartalom eltávolításáról vagy az ahhoz való hozzáférés megszüntetéséről.
Jóllehet, a Vaterának nincs általános monitorozási vagy aktív tényfeltárási kötelezettsége az általa továbbított vagy tárolt információk tekintetében, mindig is elkötelezettek voltunk a jogellenes tartalmak elleni küzdelemben és hatékony mechanizmusokat alakítottunk ki a jogellenes tartalmak azonosítására, eltávolítására és megelőzésére. Ennek megfelelően társaságunk erre irányuló kötelezettség nélkül is folyamatosan monitorozza az oldalait, a „fegyvereket” és „közbiztonságra különösen veszélyes eszközöket” keresőszóval szűri és tiltja. Általános szerződési feltételeinkben is korlátozzuk a fegyverek árusítását, reklámozását.
A Vatera a fentiek jegyében elkötelezett a tiltott fegyverkereskedelem ellen, de azt nem tudja megakadályozni, hogy olykor néhány hirdetés sajnálatosan átcsússzon az ellenőrzésen. Mindazonáltal megkeresésükre belső vizsgálatot folytat le és amennyiben szükséges, szigorítani fog szabályrendszerén.
Cégünk tehát, nemhogy nem engedi, de kifejezetten tiltja az engedélyköteles termékek, így a fegyverek forgalmazását. Ugyanakkor az eszközei korlátozottak, minden igyekezete ellenére sem tud valamennyi illegális tartalmat azonnal érzékelni és eltávolítani. Bejelentésre azonban az ilyen tartalmakat a jogszabályoknak megfelelően eltávolítja.”
—
Hozzáfűzésünk:
Köszönjük a választ, de azt az érzékelhető valósággal szoros kapcsolatban levőnek elfogadni nehéz, hiszen mint írásunkban rámutatunk:
– nem néhány, hanem több százas nagyságrendű ilyen aktív hirdetés van fent
– ezek jelentős része néhány, évek óta tevékenykedő, több száz, vagy több ezer ilyen eladást lebonyolítóhoz accounthoz köthető (üzletszerűség)
– “amint ilyenről tudomást szerez, haladéktalanul intézkedik a jogellenes tartalom eltávolításáról” az általam átküldött cikk, benne konkrét felhasználónevekkel talán ilyen tudomást szerzésnek minősülhet, ennek ellenére sima kulcsszavas keresésre több felhasználó még mindig aktívan hirdet illegális termékeket a felületen.
Az ORFK válasza (2024.05.10.):
Tisztelt Vass Gábor!
Elektronikus úton az ORFK Kommunikációs Szolgálatához érkezett megkeresésére válaszolva az alábbiakról tájékoztatjuk.
1-2.„Tudatában vannak-e annak, hogy a hatályos fegyverjogszabályokban és a KKVE kormányrendeletbe ütközően üzletszerűen és tömegesen fegyverekkel és közbiztonságra különösen veszélyes eszközökkel kereskednek a népszerű online piactereken? (Vatera.hu, Emag.hu stb.) Tettek/tesznek-e intézkedéseket, terveznek/folytatnak-e ellenőrzéseket ezekkel kapcsolatban az említett piactérszolgáltatóknál?”
A fegyverekről és lőszerekről szóló 253/2004. (VIII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) 20. § (1) bekezdése szerint a fegyver forgalmazása rendőrhatósági engedély birtokában erre a célra szakosodott, nyílt árusítású vagy a részben erre a célra szakosodott fegyverszaküzletben történhet, míg a közbiztonságra különösen veszélyes eszközökről szóló 175/2003. (X. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 4. § (1) bekezdése értelmében dobócsillag, rugóskés, ólmosbot, gumibot, boxer, elektromos sokkoló, 20 gramm töltőanyag tömeget meghaladó gázspray csak a Magyar Honvédség, a rendvédelmi szervek, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, az Országgyűlési Őrség, a nemzetbiztonsági szolgálatok, a Magyarország területén állomásozó fegyveres szervek, továbbá azon szervek és személyek részére forgalmazható, amelyeknek a közbiztonságra különösen veszélyes eszköz birtoklását, használatát jogszabály megengedi. A Korm. rendelet 4. § (3) bekezdése értelmében a gázspray, íj, számszeríj, szigonypuska csomagküldő szolgálat, ügynöki tevékenység, házalás és az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás útján nem forgalmazható.
A rendelet hivatkozott rendelkezésével összhangban a rendőrség engedélyügyi hatóságai a lőfegyver-kereskedői tevékenység engedélyezése iránti eljárásban, valamint azt követően az engedély hatályossága alatt rendszeresen tartanak ellenőrzéseket.
A rendeletekben foglalt szabályok figyelmen kívül hagyásával, megtévesztő módon vásárlásra ösztönző online piacterek, webáruházak vonatkozásában az eljárás lefolytatása, valamint a szükséges intézkedések megtétele a fogyasztóvédelmi hatóság feladat- és hatáskörébe tartozik. A rendőrség már több esetben kezdeményezett eljárást a fogyasztóvédelmi hatóságnál, amelyek eredményeként megszűntették a jogsértő kereskedelmi gyakorlatot.
A legálisan működő online piacterek jelenlegi üzletszabályzata kizárja, hogy olyan tárgyak kerüljenek meghirdetésre, amelyek tartása bűncselekmény. Gáz- és riasztófegyverek, légfegyverek, valamint a hatástalanított fegyverek, vagy azok utánzata, illetve játékfegyverek értékesítése legálisan kizárólag a megfelelő engedélyek birtokában történhet.
Amennyiben a rendőrség illegális fegyverkereskedelmi tevékenységről szerez tudomást, úgy a szükséges eljárást minden esetben lefolytatja, ide értve az illegális fegyvertartással kapcsolatban tett lakossági bejelentések ellenőrzését, kivizsgálását is.
- „Az iparághoz kapcsolódó engedélyezéssel, felügyelettel foglalkozó szervként a Rendőrség tervez-e a problémához (ideértve az életkori megkötés kérdéskörét), illetve a társadalmi-műszaki fejlődéshez kapcsolódó jogszabálymódosítást kezdeményezni például a Belügyminisztériumnál?”
A rendőrség jogalkalmazó szerv, így jogalkotói tevékenységet nem végez.
Budapest, 2024. május 10.
Tisztelettel:
ORFK Kommunikációs Szolgálat
A NAV válasza (2024.05.17.):
”
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörébe tartozik a Btk. 329. §-ban szabályozott haditechnikai termékkel vagy szolgáltatással visszaélés bűncselekménnyel kapcsolatos nyomozások lefolytatása. A haditechnikai termékek tárháza széles, azonban ide tartoznak többek között egyes fegyverek és azok lőszerei, melyet részletesen a 156/2017 (VI.16.) Korm. rendelet 1. melléklete határoz meg. A kormányrendeletben felsorolt termékek egytől-egyig engedélykötelesek.
Azonban elmondható, hogy a fegyverekkel történő visszaélés alap tényállása a Btk. 325. §-ban szabályozott lőfegyverrel és lőszerrel visszaélés bűncselekmény, így a kérdésekben általánosságban megemlített „fegyverkereskedelemmel” kapcsolatos ügyek nyomozása rendőrségi hatáskörbe tartozik. A fentiek miatt a téma bűnügyi vetületéről a rendőrség tudna érdemben nyilatkozni.
Üdvözlettel,
NAV Sajtó”