A Fegyverügyi Egyeztető Fórum sajtóközleménye az EU-direktívamódosítás kapcsán

A mai napon a Belügyminisztérium illetékes szerve hivatalosan felkérte a Fegyverügyi Egyeztető Fórumot (FEF), hogy vegyen részt a jogalkotási folyamatban, véleményezze a az EU direktívamódosítás kapcsán szükséges teendőket a fegyverjogszabályok módosítása terén.

 

A FEF ennek kapcsán az alábbi sajtóközleményt adja ki:

 

EU fegyverdirektíva-módosítással kapcsolatos hatások, teendők

Az Európai Tanács elfogadta a fegyverek megszerzésének és tartásának ellenőrzéséről szóló 91/477/EGK irányelv módosítását. A változó irányelv ugyan szigorúbb a korábbinál, de messze nem tartalmaz annyi tiltást, amennyit a kezdeményezői eredetileg szándékoztak keresztülvinni. Példának okáért az eredeti tervek szerint az antik fegyverek és másolataik más-más elbírálás alá estek volna, amivel önhibájukon kívül és indokolatlanul kerültek volna nehéz helyzetbe ilyen fegyvermásolatokat birtokló sportlövők, múzeumok, magángyűjtők stb.

Hazánknak – a többi EU-tagállamhoz hasonlóan – ugyan jogharmonizációs kötelezettsége van a direktíva elfogadása által, de fontos látnunk, hogy elhamarkodott intézkedések bevezetéséhez vezető sürgető lépéskényszerről nem beszélhetünk, hiszen a módosítások hazai jogrendbe való átültetésére 15 hónap áll rendelkezésünkre.

A hazai hatályos joganyag több ponton már most is szigorúbb a vonatkozó Uniós irányelvnél, példaként említhetjük, hogy nálunk hiányzik a pusztán bejelentéshez kötött lőfegyverek köre, hiszen Magyarországon minden lőfegyver engedélyhez kötött.

Nem volna szerencsés a jogharmonizációs folyamatot öncélú, sőt kontraproduktív szigorításokra felhasználni, épp ellenkezőleg: fontos, hogy éljünk azokkal a mindeddig kihasználatlan lehetőségekkel és mozgásterekkel, amiket az irányelv eddig is biztosított a tagállamok számára, például a gyűjteményi lőfegyvertartás lehetőségének megteremtésével. Az elmúlt 15 évben Magyarországon már került sor olyan fegyverjogi racionalizálásra, ami semmilyen módon nem rontotta a közbiztonságot. Példaként említhetjük a gáz-riasztó fegyverek tartásának engedélymentességét, a házi lőszerszerelés vagy az elöltöltő fegyverek vadászati célú használatának engedélyezését, a megszerzési engedély eltörlését, a lőfegyvertartási engedély visszavonásig való hatályosságát. A magyar fegyvertartók megmutatták, hogy tudnak felelősséggel élni a megengedőbb jogszabályi környezettel. A Flóbert fegyverek engedélyhez kötése ugyanakkor mindenki számára nyilvánvalóan nem vezetett eredményre.

Az irányelv módosítása hazánkban a polgári célra használt fegyverek közül szinte minden kategóriát érinthet, de a sportfegyvereket sújtja legjobban, hazánkban azonban a sportcélú lőfegyvertartás jelenleg is szigorúan szabályozott. Ilyen keretek között a hatályos és a módosuló Uniós szabályozás is nem egyszerűen megengedi, hanem kifejezetten ösztönzi bizonyos fegyverfajták tartását és használatát. Példaként említhetjük, hogy amennyiben az EU-s jog szó szerinti átültetése történne meg, úgy a jelenleg a Magyarországon tiltottnak számító „A” kategóriába tartozó sorozatlövő fegyverek tartását is engedélyezni kellene mindenkinek, aki ma a sportcélú lőfegyver tartására jogosult.

Az Uniós joganyag változó részének hazai jogrendszerbe történő átültetése nem alapvető változtatásokat, tömeges fegyverelkobzást vagy liberalizációt, sokkal inkább technikai jellegű pontosításokat jelent, melyeknél azonban fontos a precíz és műszakilag is szakszerű szövegként való átültetés. Bizonyos esetekben tagállami hatáskörben kiegészítések is javasoltak, hogy az uniós irányelv ne eredményezze jóhiszemű állampolgárok önhibájukon kívül történő kriminalizációját. Jó példa erre a nagy kapacitású tárak tiltása. Jelenleg a tárak (kapacitásukra való tekintet nélkül) nem regisztráció- vagy engedélykötelesek hazánkban, tartozhatnak engedélymentesen tartható és hatástalanított fegyverekhez is. Fontos, hogy amennyiben az eredetileg tiltani/engedélyhez kötni kívánt, nagy kapacitású tárak engedélymentes fegyverhez is tartozhatnak, regisztráció- és engedélymentességük megmaradjon.

A módosított direktíva előírásai miatt kedvezőtlenül érintett területek tekintetében az irányelv szinte minden esetben megfogalmaz olyan lehetséges kiviteleket, melyekkel, ha hazánk jogalkotói élnek, a hazai fegyvertartás szabályait szükségtelen lesz további szigorításokkal terhelni. Ilyen esetek lehetnek a teljesség igénye nélkül:

– Szükséges a sorozatlövőből öntöltőkké átalakított fegyverek tartására vonatkozó nemzeti szabályozás kialakítása, mert ha csak az átkategorizálást végezzük el, akkor több dinamikus lövészsport-ág lehetetlenül el

– Az éles eredeti fegyverből kialakított gáz- riasztó fegyverek tekintetében is hasonló a helyzet, itt több tízezer hazai érintettről beszélhetünk

– A hazai fegyverpiac igen fontos szegmensét jelentő, emberélet kioltására alkalmatlan, gumilövedék kilövésére is alkalmas gáz- riasztó fegyvereket a lőfegyverektől elkülönítetten kell kezelni a jogalkotás során.

    
A direktíva negatív hatása azonban nem kerülhető el a hatástalanított fegyverek esetében és kockázatokat hordoz az éles lőfegyverből átalakított gáz riasztó fegyverek esetében. E területeken a Fórum olyan jogszabály módosítási javaslatokkal él majd, mely megfelel a direktíva előírásainak, ugyanakkor a lehető legkevésbé korlátozza az ilyen jellegű fegyvert tartó magánszemélyek megszerzett jogait.

    A Fegyverügyi Egyeztető Fórum mindenkor kész az EU-konform jogszabály-előkészítést munkájával segíteni, ahogy szakértő tagjai ezt a legutóbbi átfogó fegyverjogszabály-felülvizsgálatot megelőzően is tették. Munkánkat azzal a céllal és igénnyel végezzük, hogy Hazánkban teljesen EU-kompatibilis, az ellenőrző és engedélyező hatóságoknak kellő rálátást biztosító, de az állampolgárokat szükségtelenül nem korlátozó, polgárbarát és racionális fegyverjogi szabályozás születhessen meg.

Bp., 2017. május 11.

Fegyverügyi Egyeztető Fórum

 

 

Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás